СеріалиАмериканське Абатство. Що треба знати про новий серіал «Позолочене століття»
Новий серіал від творців «Абатства Даунтон»
24 січня на платформі HBO відбулася прем’єра серіалу «Позолочене століття» – довгоочікуваного проєкту шоуранера Джуліана Феллоуза, який створив «Абатство Даунтон». Чому нова костюмована драма варта уваги та з чого вона складається, розбираємося в цій статті.
Текст: Альона Шилова
Американське позолочене століття – період величезних економічних змін, які призводили до конфліктів між старим і новим Нью-Йорком. Саме на цих міжкласових сутичках і будується сюжет «Позолоченого століття»: династії корінних нью-йоркців тримаються за фамільні цінності минулого, тимчасом як родини, які розбагатіли нещодавно, намагаються пробитися через закостенілі традиції та рухати прогрес.
10 років виробництва
Першочергово серіал замислювався як спіноф «Абатства Даунтон», присвячений знайомству лорда Ґрентема (Г’ю Бонневіль) і його майбутньої дружини Кори (Елізабет Макговерн). Виробництво «Позолоченого століття» анонсували ще у 2012 році, але зміни у творчому колективі, акторському складі, а згодом й епідемія COVID-19 дозволили втілити задумане лише зараз. «Це була одна з тих речей – вижити й адаптуватися», – поділився виконавчий продюсер Девід Крокетт, коментуючи ситуацію з епідемією. «Ми продовжували йти, – додав Феллоуз, – Я дуже радий, що ми це зробили, і задоволений тим, що ми зробили».
Соціальна дискримінація
Тема боротьби аристократії за свої права не є для Феллоуза новою. Схожі сюжетні мотиви провідні в «Абатстві Даунтон», а в одному зі своїх інтерв’ю шоуранер зазначив, що його завжди цікавили історії про магнатів – людей, яким «пощастило народитися заможними після Громадянської війни і які сповзалися до Нью-Йорка, щоб побудувати свої палаци».
Наслідуючи формат «Абатства Даунтон», серіал фокусується одразу на декількох персонажах і їхніх життєвих перипетіях. У центрі сюжету опиняються родини вищого світу Нью-Йорка пізніх 1800 років. Серед них – сестри Агнес Ван Рейн (Крістін Баранскі з серіалу «Хороша боротьба») й Ада Брук (Сінтія Ніксон, з участю якої зовсім нещодавно вийшов іще один серіал – «І просто так»).
«Нові гроші – старі правила» – одна із перших фраз, яку промовляє Агнес – «горда та вперта аристократка, яка ніколи не прийме того факту, що світ змінився, а старі цінності замінюються новими». Сестри належать до еліти «старого Нью-Йорка» та плекають свій статус, однак цим переконанням судилося похитнутися, коли на порозі затишного помешкання з’являється їхня осиротіла небога – Маріан Брук (Луїза Джейкобсон – дочка Меріл Стріп, яка тільки починає свою зіркову акторську кар’єру). Залишившись жити у своїх заможних тіток, дівчина змушена швидко підлаштовуватися під правила вищого світу. Однак із кожним новим кроком Маріан переконується, що консервативність місцевої еліти їй не близька. Наприклад, вона не бачить проблеми в тому, щоб будувати дружні стосунки із родинами, які приїхали підкорювати Нью-Йорк.
Особливо це стосується сімейства Расселів, яке зводить власний палац прямо навпроти маєтку тітки Агнес. Родина Расселів стає реалістичним відображенням класової дискримінації в Нью-Йорку. Джордж Рассел (Морган Спектор відомий за серіалом «Змова проти Америки») – батько родини та класичний «злодій у законі» того часу. Він нещадний до своїх конкурентів бізнесмен, який заробив свої статки, вкладаючись у будівництво залізничних доріг.
Інший пласт класової проблеми представляє героїня Берта Рассел (Кері Кун відома за своєю роллю сестри Бена Аффлека в «Загубленій») – дружина Джорджа та мати родини. Берта походить із середнього класу та змогла піднятися соціальними сходами після того, як вдало вийшла заміж за свого чоловіка – сина заможних торговців. Стати «своєю» у вищому світі – ось головна мета Берти й головне її страждання, адже династії старого Нью-Йорка скоса поглядають на неї поверх своїх віял та ігнорують запрошення на вечерю. У родині Расселів також є двоє дітей – молодша дочка Гладіс (Таїсса Фарміга найбільш відома своєю участю в серіалі «Американська історія жахів») і син Ларі (Гаррі Річардсон із серіалу «Доктор Торн»). Схоже, саме між ним і Маріон надалі буде будуватися сюжетна лінія «забороненого кохання».
Створюючи образ сімейства Расселів, Феллоуз надихався реальною родиною Вандербільтів, які свого часу були найзаможнішою родиною в Сполучених Штатах і мали величезні судноплавні та залізничні статки. Тому тернистий шлях Расселів до вищого суспільства обіцяє бути більш ніж цікавим.
Перегукуючись з «Абатсвом Даунтон», серіал також вводить багато персонажів зі сфери прислуги та показує світ заможних маєтків «із середини». Невдоволені пишнотілі кухарки, старі дворецькі, які тримаються з нарочитою гідністю, і служниці, охочі на плітки, – усе це є в «Позолоченому столітті».
Расизм, сексизм і гомофобія
Окрім класової дискримінації, серіал також піднімає й теми расизму. Одна із героїнь – молода темношкіра письменниця Пеггі Скотт (Дене Бентон, яка до цього відзначилася на сцені в мюзиклі «Гамільтон») – стає вірною подругою Маріон і має намір реалізувати свій літературний талант. Пеггі не прагне заможного життя та не поривається у «вищий світ», однак упередження з боку як аристократів, так і прислуги не роблять її життя легшим.
Присутні в серіалі й одностатеві стосунки. Наприклад, син Агнес, Оскар Ван Рейн, приховує свій сексуальний зв’язок із чоловіком і прагне знайти собі заможну наречену, шлюб із якою дозволив би йому «жити як слід».
Феміністичний контекст також є однією зі складових серіалу. Аристократка Агнес Ван Рейн тримає матріархальний устрій у родині й тисне на свою небогу Маріон, щоб та поводилася «як леді». Тимчасом як сама Маріон прагне знайти власний шлях і мати свободу вирішувати за себе. «Позолочене століття» – це серіал із різноманітним жіночим кастом. На екрані представлені героїні різного віку, зовнішності та соціального статусу, що допомагає ширше розкрити проблеми жінок того часу.
Костюми
Конфлікт між світом «старих» і «нових» грошей також підкреслює й одяг героїв. Соціальну приналежність і статус персонажів відображають види тканин, кольори й орнаменти. Дизайнерка костюмів Кася Валіцька-Маймоне (працювала над фільмами, як-от: «Капоте» та «Королівство повного місяця») розповіла, що вона з командою створили близько 5000 костюмів для першого сезону. Особливий акцент робився на впізнаваності персонажів через їхній стиль.
Наприклад, представниця світу «нових грошей» Берта Рассел намагається бути «найвеличнішою дамою з усіх величних дам». Щоб підкреслити цю її особливість, Маймоне вирішила зберегти силуети суконь, які були характерні для того часу, але водночас адаптувати їх під сучасну моду за допомогою тканин і кольорів (схоже, такий підхід остаточно вкорінився у світі костюмованих драм після серіалу «Бріджертони»). Тим часом вбрання центральних героїнь світу «старих грошей» – тітоньок Агнес та Ади – дизайнерка характеризує як «водночас надзвичайно елегантні, стримані та ніколи не надто гучні».
Незважаючи на паралелі з «Абатством Даунтон», «Позолочене століття» – це передусім самостійна історія, яка може відкрити багато нових акторських імен і має потенціал увійти до топів «найкращих костюмованих драм».
Нові епізоди виходять щосереди, в Україні «Позолочене століття» можна легально переглянути на OLL.tv
Фото: HBO
Коментарі
Підписатись