Право на вибірВід 1960 до
2020-го: що сталося з нашими уявленнями про «сім’ю»?
Ретроспектива всього, що ми знаємо про співжиття людей між собою
У 1960 році було створено першу контрацептивну таблетку, або комбінований оральний контрацептив, – КОК. Це стало поворотним моментом в історії та призвело до значних соціальних змін у всьому світі. Поява цього методу контрацепції надала жінкам можливість ухвалювати рішення, коли та скільки дітей народжувати. Це також підштовхнуло до розвитку інноваційних гормональних методів контрацепції.
Ми спільно з компанією «Байєр» підготували серію матеріалів, присвячену огляду таких питань, як: сім’я, можливості жінок і їхня роль у суспільстві, народження дітей та контрацепція. Що змінилося з 1960 року?
Перший матеріал присвячений темі сім’ї в соціокультурному й історичному контексті.
Back to the roots:
первісні люди
У ті часи жінки та чоловіки жили разом, про що свідчать розкопки проведені в печерах, але міжособистісні взаємини між ними усе ще лишаються дискусійним питанням серед учених. Водночас багато досліджень указують на те, що…
сім’я – явище все ж таки соціальне, а не біологічне
Тобто сім’я сформувалася разом зі становленням людини та розвитком суспільства. Наш вид встановив соціально прийнятні межі й намагався їм відповідати, приборкуючи свої інстинкти.
Розподіл праці = нові соціальні ролі = нові сімейні ролі
Із розвитком сільського господарства та розподілу праці на чоловічу й жіночу (чоловіки займалися більш тяжкою фізичною роботою на кшталт зорювання землі) збільшилася народжуваність, оскільки існувала потреба в робочій силі. Протягом кількасот років роль жінки як продовжувачки роду лише закріплювалася.
Коли зародилося класове суспільство, з’явилися й різні соціальні ролі, однак жінка продовжувала виконувати роль домогосподарки та «берегині». Про це писав Фрідріх Енгельс із нотатками Карла Маркса у своїй праці «Походження сім’ї, приватної власності та держави» 1884 року.
Обкладинка першого видання роботи Ф. Енгельса
«Походження сім’ї, приватної власності та держави» (1884)
Чому чоловіки стали головними?
Французький антрополог Клод Леві-Строс зухвало стверджував, що «людське суспільство є предусім чоловічим суспільством». А от Марвін Гарріс, американський антрополог і письменник, припускає, що чоловіки домінували через участь у війнах і статус захисника.
Клод Леві-Строс
Індустріальна
революція
кінець XVIII – початок XIX століття
• стрімкий розвиток технологій, машин і науки
• зростання виробництва
• розвиток культури споживання
у гонитві за матеріальними цінностями люди почали забувати про сімейні традиції й, можливо, уперше за свою історію стали самотніми та відстороненими.
Сім’я на той час була уособленням чогось важливого та невід’ємного, символом благополуччя й шляхетності. Суспільство продовжувало жити за цими правилами й формувати відповідний устрій. Водночас матеріальні блага та фінансове благополуччя стають усе більш важливими й виходять на перший план.
Друга світова війна ще більше закріплює патріархальну систему. У період післявоєнної відбудови соціальний і професійний успіх стали стилем життя чоловіків. До того ж посилюється фокус на забезпеченні добробуту дітей. А головним обов’язком жінки перед суспільством продовжує бути відновлення та продовження роду. Саме в цей період спостерігався сплеск народжуваності, відомий як бейбі-бум.
кінець XVIII – початок XIX століття
Й от 1960-ті
Зменшення впливу церкви на шлюб, поява протизаплідних пігулок, сексуальна революція, боротьба за громадянські права та права жінок.
Цього б не сталося без важливого внеску американської активістки та борчині за права жінок – Маргарет Сенгер. На тлі трудової та громадської емансипації постала ще й сексуальна. Завдяки кільком хвилям фемінізму проблематизувалися теми сексуальної експлуатації, насильства, права на аборти та доступу до контрацепції. З’явилася потреба в сексуальному вихованні.
Усі сфери стали помалу вивчати цю нову та привабливу тему – сексуальність. Змінилося ставлення до дошлюбного сексу, порнографії, еротики в мистецтві та культурі. Енді Воргол знімає свій відвертий андеграундний фільм «Дівчата із «Челсі» й еротичний авангард «Плоть», зростає популярність журналу Playboy, формується скандальний і легендарний гурт The Rolling Stones, сяє зірка секс-символу 50–60-х років Бріжіт Бардо.
Секс перестав бути табуйованою темою, його перестали сприймати виключно як процес, необхідний для зачаття дитини. Почала поширюватися література з сексуальної просвіти, з’явилися громадські рухи за вільне кохання. Перспектива створення сім’ї вже не здавалася такою привабливою, молодь більше хотіла бути вільною, розкутою, незалежною. Ці зміни стали можливими, зокрема, завдяки наявності контрацептивної пігулки.
Секс перестав бути табуйованою темою та лише методом для зачаття дитини – це зокрема вплинуло на сімейні цінності.
«Ви можете вирішувати, скільки дітей вам народжувати», – Марсія Голдштейн, директорка зі зв’язків центру планування сім’ї з тематичним плакатом. Нью-Йорк, 14 грудня 1967 року.
Хіпі
Під кінець 1960-х років розквітає та набирає сили рух хіпі, який пропагує любов, пацифізм і свободу. Людина повинна належати тільки собі, слухати тільки свій внутрішній голос і бути вільною. Представники цієї субкультури об’єднувалися в комуни, де жили великою кількістю людей в одному місці та підтримували одне одного, займалися духовними практиками, слухали Бітлз і вживали наркотики.
Сім’я як інституція суперечила позиції хіпі щодо свободи та ствердження, що людина належить сама собі.
Тому хіпі виступали за вільні стосунки та любов без обмежень, обов’язків і шлюбу. Якщо останній усе ж мав місце, то він сприймався не так серйозно, як до цього, ні до чого не зобов’язував і не сприймався як трагедія, якщо розпадався.
Хiпi на фестивалi Woodstock, 18 серпня 1969 року
Мода
Люди стали більш егоцентричними та сфокусованими на собі, що знайшло відображення в моді того часу. Молодь зрозуміла, що один із найефективніших способів довести іншим, що вони відрізняються від старшого покоління, – виразити це в одязі. У 1960-х почали творити імениті дизайнери та модельєри: Мері Квант, Жан Варон, Андре Курреж, Пако Рабан, П’єр Карден, Руді Гернрайх. На світ з’явилася скандальна мініспідниця як символ емансипації, жінки почали носити штани, купальники з відкритим верхом, блузи на голе тіло, тваринний принт, космічний стиль і чоботи го-го, а також самовиражатися.
Постер фiльму «Баттерфілд, 8» (1960)
Кіно
У 1960-х стався справжній бум культових радянських фільмів, які попри свою схожість були неоднозначними. Ставлення до сім’ї та стосунків зображалося з суто традиційної сторони. Наприклад, фільм «Дівчата» 1961 року, де дівчата мріють про коханого чоловіка, новий будинок і сім’ю. Водночас у фільмі «За двома зайцями» 1961 року однією з гілок сюжету був шлюб за розрахунком. А в «Одруження Бальзамінова» 1965 року головний герой був у пошуку ідеальної заможної нареченої й особистого щастя.
Водночас у 1960 році в Америці екранізують роман Джона О’Хара «Баттерфілд, 8», головною героїнею якого є повія. А в 1961 році виходить культовий «Сніданок у Тіффані», де головна героїня мріє вийти заміж за заможного чоловіка та ні в чому собі не відмовляти. На зміну сімейним цінностям прийшла авантюрна любов, а жінки позбулися образу домогосподарки.
60–70 роки – покоління X
Із середини 60-х бере початок покоління X, так, зазвичай, називають людей, які народилися в період спаду народжуваності після бейбі-буму. У цей період падає довіра до державних інституцій, зростає кількість розлучень, молодь прагне здобувати освіту, будувати кар’єру, зростає кількість жінок, які працюють, стають більш доступними контрацептиви, секс та інтимні стосунки сприймаються як звичайна частина життя, які не мають бути обов’язково пов’язані зі шлюбом.
Зміна ставлення до сім’ї та розлучення
Молодь у США та Європі стає обізнанішою в питаннях сексуальної просвіти, відвертіше говорить про секс і свої бажання, починає вести статеве життя в більш ранньому віці, але водночас більш відповідально ставиться до контрацепції. Протилежною була ситуація в пострадянських країнах. Відомий вислів «у Радянському союзі сексу немає» добре відображає, чому з часом виникла прогалина в сприйнятті теми, яку вважали закритою й дуже особистою. Такий культурний бекграунд прослідковується й дотепер і в Україні. Досі не всі батьки готові розмовляти з дітьми відверто на дорослі теми.
«Золоте століття шлюбу залишається у минулому, фокус у сім'ї вже не спрямований на дитину, домогосподарством у рівній мірі займаються чоловік і дружина, а контрацепція вже стала стилем життя»,
– нідерландський демограф Дірк ван де Каа сформулював основні зміни в положенні європейської сім’ї з 1960-их років по сьогодні.
Від 60-х до сьогодні:
що змінилося
Клiп гурту Army Of Lovers «Sexual Revolution»
Сучасному поколінню притаманні контроль над власним життям, прагнення до саморозвитку та реалізації, свободи й подорожей, хобі й отримання насолоди від життя. Одруження та народження дитини не є головними цілями для молоді.
Сьогодні в суспільстві відкрито говорять про те, з чим раніше могли вийти на марші: рівні права, відкриті стосунки, поліаморія, трансексуальність, ЛГБТК, жіноче задоволення. Оду цьому етапу, під назвою Sexual Revolution, заспівали Army Of Lovers у 90-х.
Але через це й поняття сім’ї наразі досить нечітке та нестабільне.
Для когось це всі найближчі родичі, для інших – коло близьких друзів, а хтось вважає частиною сім’ї виключно партнера. Чи потрібно для того, щоб гордо називатися сім’єю, одружуватися, народжувати дітей і кликати всіх родичів на святкову вечерю, питання вибору для кожного.
Науковий поступ, досягнення медицини та розширення громадянських прав дають нам безліч можливостей для самореалізації незалежно від статі чи статусу. І кожен приходить до рішення мати дитину тоді, коли самостійно готовий сказати цьому так. Або, можливо, так ніколи цього й не забажати. Водночас суспільство поволі вчиться приймати будь-які наші рішення. Тепер ти створюєш сім’ю, коли до цього готовий.
На сьогодні сімейний союз – це дуже широке поняття, що охоплює різні життєві ситуації. Це не обов’язково виключно один чоловік й одна жінка. А ще можуть бути неповні сім’ї або дві відокремлені сім’ї, у якій людина народилася та яку збудувала сама. Матріархальна та патріархальна, де керівну роль займає жінка або чоловік відповідно.
Чи потрібно для того, щоб гордо називатися сім’єю, одружуватися, народжувати дітей та кликати всіх родичів на святкову вечерю – питання вибору для кожного.
Ентоні Гідденс
Один із найвпливовіших англійських соціологів Ентоні Гідденс визначає сім’ю так:
Група людей, пов’язаних прямими родинними взаєминами, дорослі члени якої беруть на себе зобов’язання з догляду за дітьми
Новітня версія визначення стверджує, що сім’я – це соціально визнана група людей, які пов’язані кровними зв’язками, шлюбом чи усиновленням. Вони також формують емоційний зв’язок і виступають економічною одиницею суспільства.
У сучасному світі оральні контрацептиви – це доступний та ефективний метод контрацепції, який увійшов у наше життя. А чи так було завжди?
Спробуйте пройти наш тест на знання історії контрацепції та як тісно вона переплітається з нашим життям:)
1/5
question
answer1
answer2
0-50%
правильних відповідей
Упс, замало правильних відповідей. Ось і привід підтягнути знання!
Матеріал підготовлено за підтримки
Коментарі
Підписатись