СитуаціяПроблеми з батьками спричиняють гомосексуальність – пишуть у книзі для підлітків від «Абабагаламага»
Про що йдеться у книжці, пояснення експертів і реакція видавництва
У видавництві «Абабагаламага» вийшла книжка «Підліткам про головне». За описом книжка має допомагати підліткам «знайти правильні відповіді на численні запитання, які природно виникають у їхньому віці: від переживань про появу перших прищиків до серйозніших питань сексуальності, ризиків перших статевих стосунків, а також про силу пристрастей першого кохання».
Зокрема, в опублікованих фрагментах книжки йдеться, що дівчатам задля привернення уваги хлопців потрібно розпустити волосся, не виділяти яскраво губи та не сміятися голосніше за всіх. А щоб показати юнакові, що він вам подобається, радять привернути увагу своєю зовнішністю, а також інтересом до свого обранця.
Також у книзі є окремий розділ, присвячений сексуальності. На нього звернув увагу видавець Ілля Стронґовський. У фрагменті про гомосексуальність у книжці йдеться, що така сексуальна орієнтація може бути викликана, зокрема, неправильно зорієнтованим сімейним вихованням, проблемами в спілкуванні з батьками, впливом масмедіа.
Розповідаємо, про що йдеться в книжці, і говоримо з експертами, чи коректна така інформація.
Про що йдеться в книжці
Автори «Підліткам про головне» дають відповіді на питання з різних сфер: від того, як доглядати за шкірою та що таке дорослішання, до того, що таке насильство та що робити, якщо стався незахищений статевий акт. Серед тем, які розглядає книжка, – зовнішність (як доглядати за тілом), стосунки, кохання, статеві стосунки, ІПСШ, ВІЛ і сексуальність.
У розділі, присвяченому сексуальності, розглядають різницю в поняттях «стать» і «гендер», дають пояснення сексуальній орієнтації та, зокрема, гомосексуальності. Ось кілька цитат про таку сексуальну орієнтацію з уривку «Чому у деяких людей виникає потяг до осіб своєї статі?», який опублікували в огляді «Книжкове море»:
Люди, які відчувають сексуальний потяг до представників своєї статі, існували з давніх-давен, і це часто сприймалося з нерозумінням та соромом. Так, у церковній історії одностатеву любов тлумачили як «мовчазну ваду», «педарастію» або ж «содомію».
Виникнення пристрасті до своєї статі може бути викликане різними чинниками: неправильно зорієнтованим сімейним вихованням, проблемами у спілкуванні з батьками, власними комплексами, страхами, опосередкованим або ж прямим впливом масмедіа. Сучасна наука також припускає можливість існування біологічних передумов виникнення такого потягу.
«Підліткам про головне: все що цікавить хлопців та дівчат» АБАБАГАЛАМАГА
Про те, що саме соціальний досвід людини є вирішальним для визначення сексуальної орієнтації, ідеться й в іншому уривку «Гомосексуальність, гетеросексуальність, бісексуальність. Що це означає?» (його зображення надав «Громадському» голова видавництва Іван Малкович):
Сьогодні людству відома велика кількість факторів, зумовлених довколишнім середовищем, які впливають на поведінку особистості. Проте доказів гена гомосексуальності не знайдено.
Продовжуються дослідження (доволі активно в генетиці та біології) механізмів формування сексуальної орієнтації особи. Доведено, що існує певна схильність до тієї чи іншої сексуальної орієнтації, однак лише соціальний досвід людини визначає, як саме ця схильність проявляється. Одна особа може бути виключно гетеросексуалом, інша – гомосексуалом, а ще в іншої можливі гнучкіші сексуальні переваги.
«Підліткам про головне: все що цікавить хлопців та дівчат» АБАБАГАЛАМАГА
Також у книжці є розділ «Звідки з’явилися такі поняття, як «голубий» і «гей»?», де йдеться, що, на думку професора Кона, більш сучасною назвою гомосексуальності є визначення «голубий». Також у книжці розглядають різні версії походження такого терміну. Про лесбійок теж згадують у контексті походження терміна, яким називають жіноче одностатеве кохання. Наприклад, що сьогодні можна почути термін «рожева» любов, або що раніше в Україні лесбійок називали «товкунками».
У розділі «Я і моє кохання» є пункт «Як діяти, якщо хлопці не звертають на мене уваги?» Його опублікували в уривку з книжки на «Українській правді». Серед порад є такі:
Займися танцями. Окрім того, що набудеш чудової постави, ти станеш впевненішою в собі (це давно доведено психологами).
Спробуй розпустити коси, старайся, щоб волосся завжди було чисте, блискуче, пишне. Усі чоловіки небайдужі до гарного волосся.
Не роби нічого незвичайного, коли намагаєшся привернути увагу хлопців. Не варто фарбувати волосся в зелений колір і яскраво виділяти губи
«Підліткам про головне: все що цікавить хлопців та дівчат» АБАБАГАЛАМАГА
Хто написав книжку
За описом книжки, її написали «три відомі спеціалістки – доктори наук, провідні фахівчині у галузі фізіології, сексопатології та дерматовенерології».
Одна з них – Світлана Возіанова – професорка кафедри дерматовенерології Національної медичної академії післядипломної освіти, доктор медичних наук. За її словами, вона відповідала за розділ «Я і моя зовнішність».
Також над книжкою працювала Оксана Ромащенко – лікарка акушер-гінеколог, жіноча сексопатологиня та докторка медичних наук. А ще Марлена Буш, яка, за інформацією в LinkedIn, є експерткою та консультанткою на теми здоров’я, освіти та сталого розвитку.
Що кажуть експерти
Олена Шевченко
голова ГО «Інсайт»
Я вважаю інформацію [викладену в книжці] не коректною, бо вона не відповідає науковим фактам, принижує та є дискримінаційною. Ця інформація шкідлива для дітей і може сформувати в них стигматизуючі уявлення про ЛГБТ, що може призвести до булінгу та насильства до ЛГБТ з боку дітей. Викладати в книжках свої забобони не припустимо.
Тетяна Касьян
журналістка, проєктна менеджерка ГО «Точка опори ЮА»
Мені дуже шкода, що у 2020 році готують до друку такі книжки, а люди будуть купувати їх своїм дітям. Якщо кинути оком на сфотографовані сторінки, то відразу втішає той факт, що використали терміни «госомескуал», «гомосексуальність» без суфікса «іст», який у нас так люблять тулити ті, хто не знають, що так неправильно. Але вчитавшись у текст, я кілька раз сумно зітхала. Ну яка «рожева» любов? Чи «голуби»? Це все стереотипи, які дістались нам у спадок від необізнаних людей. І цим стереотипам присвячують по сторінці, навіть не роблячи акцент, що так говорити сьогодні некоректно. От чесно, я вже бачу, як підлітки дражнять одне одного «голубами» та Сафо чи «товкунками». Бо з усього цього тексту, на жаль, запам’ятається саме це.
Мене обурює той факт, що приділяється багато уваги історичним фактам, а не сьогоденню. При цьому ці факти досить образливі для ЛГБТ: «мовчазна вада», «педерастія», – автори кажуть, що це терміни з церковної історії, але для речення, що так говорити образливо, рядка в них не вистачило. А взагалі, у мене до авторів цієї книжки є питання: чому вони не взяли коментар у сучасного представника ЛГБТ-спільноти? Або чому хоча б не показали свій текст комусь із ком’юніті, щоб не звучати так застаріло?
Чи коректно вживати термін «голубий», який згадується у книжці, у контексті гомосексуальної людини?
Цей термін некоректний і недолугий. А для когось ще й образливий. Чоловіків із гомосексуальною орієнтацію можна називати «гомосексуалом» або «геєм». Я ніколи за кордоном не чула, щоб англомовні геї називали один одного blue й асоціювали себе з цим кольором. І, до речі, асоціювати геїв із блакитним кольором можуть дуже необізнані люди, адже в ЛГБТ-прапорі немає блакитного взагалі (і ніколи не було) – там шість кольорів.
Чи коректно подана інформація про те, що соціальний досвід людини є вирішальним у формуванні сексуальної орієнтації?
Соціальний досвід людини може впливати на її сексуальну поведінку (активну чи стриману, безпечну чи небезпечну), але не на її сексуальну орієнтацію. Сексуальна орієнтація – це не вибір людини, її не можна нав’язати. Сексуальна орієнтація – це природа людини. Хтось народжується з блакитними очима чи зеленими, а хтось лесбійкою чи гетеросексуальною жінкою. Правда, не всі відразу готові визнати свою природу. Хтось ідентифікує себе як гомосексуальну людину ще в пубертаті, коли починаються оці всі перші симпатії. А хтось роками живе, не готовий прийняти себе й тим паче зробити камінг-аут, через гомофобію та стереотипне сприйняття ЛГБТ у нашому суспільстві. Знаю різні випадки. Але ніяка «пропаганда» не змусить людину стати гомосексуальною. Зізнаюсь вам чесно: за роки висвітлення цієї теми, спілкування з друзями, які належать до ЛГБТ, і працюючи рік у ЛГБТ-організації, я ні разу не відчула сексуального потягу до жінки. Ти з цим або народжуєшся, або ні.
Юлія Ковальчук
співзасновниця проєкту сексуальної освіти «Вперше»
Є наукові дослідження, які доводять, що гомосексуальність проявляється у всіх видів тварин, що є різниця в будові мозку гетеро- й гомосексуальної людини, що є генетичний компонент гомосексуальності.
І немає досліджень, що оточення може бути вирішальним для сексуальної орієнтації. Наприклад, діти гомосексуальних пар мають такий самий шанс зрости гомосексуальними чи гетеросексуальними. Тому інформація за цією темою у книжці – просто ненаукова.
Так само інформація, яка подається про стосунки хлопців і дівчат також є застарілою й теж не базується на дослідженнях. Дівчатам пропонують зосередити увагу на зовнішності, привертати увагу блискучим волоссям, усмішкою. Насправді дівчата мають самі обирати, чим вони хочуть сподобатися хлопцю, і це необов’язково має бути сфокусоване на зовнішності.
Мені дуже «сподобався» фрагмент про біляве волосся: «У Стародавньому Римі був культ світлої шкіри та білявого волосся. Історики вважають, що навряд чи Вулкан одружився б із Венерою, а Марс закохався б у неї, якби вона не мала золотих кучерів». Я не розумію, навіщо взагалі подавати таку інформацію у книжці для підлітків.
Це дивні приклади, які не мають стосунку до сучасної молоді. Такою є лише суб’єктивна думка автора, який хоче нав’язати її тому, хто читатиме книжку.
Що кажуть у видавництві
21 листопада в коментарі для «Громадського» директор видавництва Іван Малкович сказав, що уривок [про гомосексуальність] могли вирвати з контексту й для повного розуміння потрібно ознайомитися з усім розділом книги.
«Загалом це питання всебічно висвітлено на семи сторінках. Я ж казав про вирваний контекст. Мабуть, люди або упереджені, або читають методом «біг-пес-через-овес», – зазначив він.
23 листопада на сторінці «Абабагаламага» у Facebook опублікували допис з коментарем Івана Малковича щодо книжки. У ньому йдеться, що «кілька днів тому з’явилися й слушні закиди, і критика на адресу книжки, хоч деякі вирвані з контексту фрази іноді набувають протилежного до загального толерантного тону книги трактування». Зокрема, в ньому йдеться, що друк нового накладу книги відклали.
Іван Малкович
поет, видавець
«Я звик дослухатися до зауважень, бо часто це запорука руху вперед. І хоч критика щодо цього видання місцями доволі специфічна («критики» переважно не читали книжки, а бачили якісь цитати у Facebook), однак така книжка має бути настільки бездоганна, щоб навіть вирвані з контексту фрази не викликали двозначних трактувань. Я справді гостро не сприймаю будь-якої гомофобної упередженості. Як і автори книжки (якщо її прочитати не методом «біг-пес-через-овес»). Очевидно, я винний у тому, що в ці шокові епідемічні часи не зміг задіяти одне своє «внутрішнє» правило: більшість книжок видавництва перед друком проходять стадію «ядучої критики» від фахівців з-поза видавництва. Це іноді дуже не приємно, але завжди корисно... Якщо пропустити цю стадію, тоді «ядуча критика» може з’явитися в читачів. Щось таке й сталося. Перепрошую, якщо це могло когось зачепити…
Єдина втіха, що критика з’явилася тоді, коли закінчився початковий наклад і ми саме збиралися замовляти більший тираж. Тепер друк нового накладу відкладено. Зберемо авторів, молодих психологів, будемо знову вчитуватися, радитися, щось, можливо, удосконалювати або врешті-решт обмежимося лише тим початковим виданням. Дякуємо всім за пильну «ядучість», але не забувайте застосовувати її й до себе».
Текст:
Софія Пилипюк
редакторка Wonderzine Україна
Коментарі
Підписатись